Poprawa opieki nad pacjentami stała się priorytetem dla wszystkich podmiotów świadczących opiekę zdrowotną, której ogólnym celem jest osiągnięcie wysokiego stopnia zadowolenia pacjentów. Większa świadomość wśród opinii publicznej, rosnące zapotrzebowanie na lepszą opiekę, większa konkurencja, większa regulacja w zakresie opieki zdrowotnej, wzrost liczby spraw dotyczących błędów w pracy lekarzy oraz obawy o złe wyniki to czynniki, które przyczyniają się do tej zmiany.
Jakość opieki nad pacjentem determinowana jest przede wszystkim jakością infrastruktury, jakością szkolenia, kompetencjami personelu i wydajnością systemów operacyjnych. Podstawowym wymogiem jest przyjęcie systemu zorientowanego na pacjenta. Istniejące problemy w opiece zdrowotnej dotyczą zarówno czynników medycznych, jak i niemedycznych i należy wdrożyć kompleksowy system poprawiający oba aspekty. Systemy opieki zdrowotnej w krajach rozwijających się stają przed jeszcze większym wyzwaniem, ponieważ jakość i zwrot kosztów muszą być zrównoważone równymi szansami w opiece nad pacjentami.
Fakt, że pacjent jest najważniejszą osobą w systemie opieki medycznej, musi być uznawany przez wszystkich pracujących w systemie. Ten pojedynczy czynnik powoduje znaczącą różnicę w opiece nad pacjentem w każdym szpitalu. W krajach rozwijających się ograniczenia finansowe często prowadzą do pogorszenia jakości opieki. Można to poprawić poprzez wprowadzenie systemów zarządzania, które kładą nacisk na zwrot kosztów. Z naszych doświadczeń wynika, że najpierw należy opracować system, aby przyciągnąć pacjentów, którzy mogą sobie pozwolić na opłacenie wysokiej jakości usług, a taki system powinien zostać rozszerzony na pacjentów niepłacących. Ten system ma zalety wysokiej jakości opieki i dobrego zwrotu kosztów. Niektóre kwestie, które należy rozwiązać, aby poprawić opiekę nad pacjentem, są wymienione poniżej.
Medyczne aspekty opieki nad pacjentem są znacznie lepiej rozumiane przez większość pracowników służby zdrowia. Zależy to od jakości wiedzy medycznej i technicznej, a także od sprzętu i systemów zapewnienia jakości w praktyce. Następujące czynniki przyczyniają się do poprawy opieki nad pacjentem.
Tak. Badanie satysfakcji pacjentów ma na celu identyfikację obszarów do poprawy oraz podniesienie jakości opieki i zadowolenia pacjentów. Jest to ważne narzędzie dla placówek medycznych w procesie doskonalenia usług i lepszej reakcji na potrzeby swoich pacjentów.
Badania satysfakcji pacjentów można przeprowadzać regularnie, na przykład co kwartał lub co pół roku. To pozwoli na regularne monitorowanie zmian w poziomie satysfakcji pacjentów oraz identyfikowanie obszarów do poprawy.
To pozwala na lepsze zrozumienie jego sytuacji medycznej, preferencji i celów. Daje to możliwość dostosowania planu leczenia i opieki, co z kolei może prowadzić do lepszych wyników terapeutycznych i większej satysfakcji pacjenta.