Choć przeprowadzanie badań rynku nie jest obowiązkiem, to elastyczne firmy stawiające na rozwój nie mogą z nich rezygnować. Niestety w całym procesie można popełnić wiele błędów, które sprawią, że badanie rynku nie przyniesie odpowiedzi na poszukiwane pytania. Jakich pomyłek należy więc unikać?
Badanie rynku przeprowadzane online daje ogromne możliwości, a odpowiedzi na zadane kwestie można uzyskać w zaledwie dobę. Nie warto jednak się spieszyć i trzeba poświęcić więcej czasu na to, aby było ono dobrze przygotowane. Kluczowe jest zwłaszcza określenie jasnego celu badania rynkowego, do czego najlepiej posłużą precyzyjne pytania takie jak:
Dopiero po zadaniu konkretnego pytania stojącego za badaniem rynku, można skupić się na przygotowywaniu kwestionariusza do badania rynku.
Przeprowadzanie badania na małej grupie respondentów i na tej podstawie wyciąganie daleko idących wniosków biznesowych, to kolejny częsty błąd. Jak jednak znaleźć większą, reprezentatywną próbę? Najlepszym i najłatwiejszym sposobem jest przeprowadzenie badania poprzez panel Badanie Opinii, na którym zarejestrowanych jest ponad 200 tys. użytkowników. Dotarcie do dużej i precyzyjnie sprofilowanej grupy nie stanowi więc większej trudności.
Przedsiębiorcy i marketerzy muszą pamiętać, że rynek nigdy nie jest stabilny i cały czas się zmienia. Dlatego też przeprowadzenie jednego badania rynku i zapomnienie o jego regularnym powtarzaniu, to przepis na biznesową porażkę. Trzeba więc być gotowym na stałe sięganie po opinie respondentów tak, aby jak najczęściej zdobywać ich opinie.
Rezultaty ankiet przesyłane poprzez platformę Badanie Opinii są dostarczane w formie wykresów oraz tabel, które można szybko i łatwo zinterpretować. Nie oznacza to jednak, że nie można wyciągnąć na ich podstawie pochopnych wniosków, co zdarza się laikom.
Choć sama nieprawidłowa interpretacja może być poważnym błędem, to jeszcze większym jest wykonanie badania rynku i niewykorzystanie jego rezultatów. To oczywista strata pieniędzy, na którą nie mogą pozwolić sobie przede wszystkim małe firmy, które przed wykonaniem badania rynkowego najczęściej rozważają wszystkie korzyści płynące z jego przeprowadzenia.
Badania rynku to użyteczne rozwiązanie, trzeba jednak wiedzieć, w jaki sposób korzystać z jego wyników. Warto wystrzegać się przede wszystkim powyższych błędów, które z doświadczenia statystyków platformy Badanie Opinii pojawiają się stosunkowo często.
Cel badawczy jest niezywkle pomocny w tworzeniu kwestionariusza, a jego dobre zdefiniowanie pozwala na osiągnięcie zamierzonych efektów badania. W sformułowaniu celu badawczego pomogą Ci odpowiedzi na pytania takie jak: dlaczego przeprowadzam badanie, jakie informacje są potrzebne, na jakie decyzje wpływ będa miały wyniki badania.
Czas realizacji każdego badania ustalamy indywidualnie. Każde badanie rynku dopasowujemy do indywidualnych potrzeb klienta. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat zapraszmy do kontaktu na biuro@biostat.com.pl.
Aby uniknąć błędów w badaniach rynku, warto skupić się na odpowiednim doborze grupy respondentów, czyli reprezentatywnej grupy osób, które są reprezentatywne dla całej populacji. Warto także korzystać z profesjonalnych narzędzi i metod badawczych oraz monitorować zmiany i trendy rynkowe.