Kiedy stworzysz świetną ankietę, będziesz chciał wygenerować duży odsetek odpowiedzi, ponieważ wszelkie podejmowane działania, będą zależały od wiarygodności i jakości danych z odpowiedzi. Dlatego ważne jest wprowadzenie do ankiety, gdyż masz bardzo krótki czas, aby przyciągnąć uwagę respondentów.
Przedstaw powody respondentom, dla których przeprowadzasz ankietę i co dokładnie chcesz dzięki niej osiągnąć. Jeśli jasno i przejrzyście określisz cel swojej ankiety będziesz postrzegany, jako firma, której respondenci ufają i której chcą pomóc. Potencjalni respondenci chcą wiedzieć, czego ma dotyczyć badania oraz powód, dla którego mają je wypełnić, więc podaj im podstawowe informacje. Z pewnością wpłynie to na ilość osób, które zdecydują się na udział w ankiecie.
Ludzie będą bardziej niechętni do dzielenia się jakimikolwiek danymi z nieznaną firmą, więc ważne jest, aby podać nazwę firmy i kilka podstawowych informacji o sobie. Poinformuj osoby wypełniające Twoje badanie czym zajmuje się firma, jak długo działa na rynku oraz powód badania. Respondenci nie ufają osobom anonimowym, gdyż nie wiedzą z kim mają kontakt. Warto podać konkretne informacje o przedsiębiorstwie, aby zachęcić respondentów do wzięcia udziału w ankiecie.
Każda ankieta ma docelową grupę odbiorców, ale jeśli możesz szybko dać respondentom znać, co takiego jest w nich, że pasują do Twoich kryteriów, zwiększy to ich uznanie i zainteresowanie pomocą. Poinformuj respondentów dlaczego akurat tą grupę wiekową wybrałeś, albo grupę wykonującą ten sam zawód.
Bądź szczery i otwarty w kwestii długości ankiety, ponieważ ryzykujesz, że ludzie ją porzucą, jeśli po wypełnieniu połowy okaże się, że trwa ona znacznie dłużej, niż się spodziewali. Jeśli podasz szacowany czas, w którym respondent zdąży wypełnić udostępnione mu badanie to zanim w nie wejdzie zastanowi się, czy posiada wystarczającą ilość czasu, aby je uzupełnić. Większość ludzi woli krótsze ankiety, więc aby to zapewnić, umieść w ankiecie tylko najważniejsze pytania.
Ważne jest również, aby mówić o tym jasno i otwarcie, informując respondentów dokładnie o tym, w jaki sposób zamierzasz wykorzystać ich dane, zarówno w przypadku respondentów, którzy są anonimowi, jak i tych, którzy nie są. Jeśli to zrobisz, respondenci będą bardziej skłonni odpowiedzieć na Twoje pytania zgodnie z prawdą.
Masz ograniczoną ilość miejsca na ekranie wprowadzającym do ankiety, więc jeśli chcesz być bardziej dokładny, zawsze możesz dodać link do swojej polityki prywatności dla tych, którzy chcą zapoznać się z nią bardziej szczegółowo. Nie zapomnij podziękować respondentom - w końcu uczestnicy poświęcają swój czas dla Twojego dobra, więc nie zapomnij umieścić podziękowania gdzieś we wstępie do ankiety.
Począwszy od wyboru typów pytań i sposobu ich sformułowania, aż po preferowane kanały dystrybucji, po poświęceniu czasu na dopracowanie wszystkich innych elementów ankiety, nie chcesz zaniedbywać wstępu do ankiety. Choć nie ma absolutnych reguł co do tego, jak powinieneś go napisać, stosując się do przedstawionych porad powinieneś być w stanie stworzyć bardziej przejrzysty i zachęcający wstęp do ankiety, który zachęci większą liczbę respondentów do wypełnienia ankiety i da Ci więcej danych, z którymi będziesz mógł pracować.
Wstęp do ankiety jest konieczny, ponieważ zapewnia respondentom kontekst i cel badania, co zwiększa ich zainteresowanie i motywację do udziału w ankiecie. Ponadto, jasny wstęp pomaga uniknąć nieporozumień i niejasności w interpretacji celu badania czy wykorzystania zebranych danych, co wpływa na jakość zebranych danych.
Wstęp nie powinien być za długi, powinien jednak zawierać najważniejsze informacje dotyczące tego czego dotyczy badanie, w jakim celu się je wykonuje i czy wyniki sa anonimowe. Ważnym aspektem jest również załączenie informacji o potrzebnym czasie na wypełnienie ankiety.
Skuteczny wstęp do ankiety powinien być jasny, zwięzły i interesujący. Ważne jest również wyrażenie wdzięczności za udział w badaniu i zapewnienie respondentom, że ich opinie są cenne i będą miały wpływ na podejmowane decyzje.